Procedura succesorală notarială
Unde se poate dezbate procedura succesorală notarială
Notarul public sesizat are obligaţia de a-şi verifica în prealabil competenţa teritorială. În cazul în care constată că succesiunea este de competenţa altui notar public, se desesizează.
Competența teritorială a notarului public este determinată de ultimul domiciliu respectiv, procedura succesorală va fi dezbătută de orice notar public ce își desfășoară activitatea în circumscripţia teritorială a judecătoriei în care defunctul şi-a avut ultimul domiciliu
Dovada ultimului domiciliu se face cu certificatul de deces sau, după caz, cu hotărârea judecătorească declarativă de moarte, rămasă definitivă.
Cererea de deschidere
În cererea de deschidere a procedurii succesorale vor fi menţionate:
- datele de stare civilă ale defunctului;
- numele, prenumele şi domiciliul moştenitorilor prezumtivi;
- bunurile defunctului cu menţionarea valorii acestora, precum şi pasivul succesoral.
Procedura succesorală
În cadrul procedurii succesorale, notarul public stabileşte calitatea moştenitorilor şi legatarilor, întinderea drepturilor acestora, precum şi compunerea masei succesorale.
Calitatea de succesibil şi/sau, după caz, titlul de legatar, precum şi numărul acestora se stabilesc prin acte de stare civilă, prin testament şi cu martori.
Bunurile ce compun masa succesorală se dovedesc prin înscrisuri sau prin orice alt mijloc de probă admis de lege.
În succesiunile care privesc bunurile comune ale autorului succesiunii şi ale soţului supravieţuitor, cotele de contribuţie ale acestora la dobândirea bunurilor şi asumarea obligaţiilor se stabilesc prin acordul moştenitorilor consemnat în încheierea finală sau, după caz, în actul de lichidare încheiat în formă autentică.
Declarațiile privind opțiunea succesorală
Declarația de renunțare la moștenire se întocmește numai în formă autentică.
Certificatul de moștenitor
Certificatul de moştenitor face dovada calităţii de moştenitor, legal sau testamentar, precum şi dovada dreptului de proprietate al moştenitorilor acceptanţi asupra bunurilor din masa succesorală, în cota care se cuvine fiecăruia.
Certificatul de moștenitor suplimentar
Certificatul de calitate de moștenitor
Certificatul european de moștenitor
Impozitul
Acte necesare
- Certificatul de deces al defunctului
- Acte de identitate ale succesibililor (cei ce urmează a moșteni)
- Acte de stare civilă din care să rezulte legătura cu defunctul (certificat de naștere, certificat de căsătorie, certificat de divorț/ hotărâre de divorț, dacă este cazul, orice alte acte de stare civilă necesare)
- Declarațiile de opțiune succesorală (acceptare/ renunțare) – se pot efectua în cadrul procedurii, în cazul succesibilor aflați în același oraș
- Testament – dacă există
- 2 martori care să îl fi cunoscut pe defunct, să poată să scrie și să aibă acte de identitate valabile
- Actele de proprietate ale bunurilor care fac parte din masa succesorală – (contract de vanzare, certificat de mostenitor, titlu de proprietate, contract de construire + procesul verbal de predare, contractul de imprumut + dovada achitarii integrale, facturi, certificat de înmatriculare al autovehiculului, extrase de cont etc.)
- Încheierea de întăbulare, dacă există, în cazul imobilelor
- Extras de carte funciară pentru informare (pentru imobilele întăbulate)
- Act de concesiune pentru locul de veci + adeverință cu valoarea locului de veci eliberată de administrația cimitirelor sau de parohie
- Certificat de atestare fiscală pentru bunurile care fac parte din masa succesorală
- Certificat eliberat de anaf pentru defunct, pe baza unei adrese eliberate de Notarul public