Select Page

Contractul de vânzare – cumpărare

– Descrierea serviciului
Contractul este acordul de voinţe dintre două sau mai multe persoane cu intenţia de a constitui, modifica sau stinge un raport juridic. Prin contractul de vânzare – cumpărare, vânzătorul transmite sau, după caz, se obligă să transmită cumpărătorului proprietatea unui bun în schimbul unui preţ pe care cumpărătorul se obligă să îl plătească.
April 2025
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234

Acte necesare pentru contractul de vânzare – cumpărare

  1. Actele de identitate ale părților
  2. Certificat de căsătorie, dacă este cazul
  3. Dacă una dintre părți este persoană juridică: Hotarare AGA cuprinzând acordul asociaților cu privire la înstrăinarea/ dobândirea/ partajarea bunului, împuternicirea celui abilitat să semneze în numele societății, certificatul de inregistrare a societatii la Registrul Comertului, certificat constatator recent, certificat de atestare fiscală al persoanei juridice; Atenție: pentru orice alte entități se vor avea în vedere actele similare celor enumerate mai sus (ne referim aici la Entitățile non profit, orice altă formă de asociere, în măsura în care dobândește personalitate juridică și/drepturi distincte).
  4. Actele de proprietate ale imobilului și încheierea de întăbulare
  5. Certificat fiscal emis pe numele proprietarului eliberat de Primăria competentă (Primăria de la locul situarii imobilului) din care să rezulte că nu există datorii, pentru fiecare coproprietar în parte (dacă este cazul), cu privire la imobilul ce se înstrăinează
  6. Extras de carte funciară pentru autentificare – se obține prin intermediul biroului notarial și este valabil 10 zile de la înregistrarea cererii
  7. Certificat de performanță energetică, emis de un auditor energetic atestat, pentru imobilele ce depășesc 50 mp
  8. În cazul apartamentelor – adeverință de la asociația de proprietari care să arate ca nu exista datorii- semnată de președinte și administrator
  9. Polița de asigurare obligatorie a locuinței (opțional)
  10. Ultima factură și chitanta pentru plata utilităților imobilului
  11. Certificat de urbanism, dacă este cazul
  12. Dovada existenței creanței, pentru actele de dare în plată
  13. Certificat medico legal, dacă este cazul.
  14. Expertiză cu privire la valoarea bunului, dacă este cazul.
  15. Acte de stare civilă, dacă este cazul.
  16. Hotărârea de divorț, dacă este cazul.

Legea nr. 70/2015

Potrivit art.10 din Legea 70/2015 – Operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar între persoanele fizice, altele decât operaţiunile de încasări şi plăţi realizate prin intermediul instituţiilor care prestează servicii de plată autorizate de Banca Naţională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene şi notificate către Banca Naţională a României, potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra unor bunuri sau drepturi, a prestării de servicii, precum şi cele reprezentând acordarea/restituirea de împrumuturi, se pot efectua în limita unui plafon zilnic de 50.000 lei/tranzacţie. Sunt interzise încasările şi plăţile fragmentate în numerar pentru tranzacţiile mai mari de 50.000 lei, precum şi fragmentarea unei tranzacţii mai mari de 50.000 lei.

Impozitul pentru venitul din transferul proprietăților (achitat de vânzator)

La transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează prin aplicarea cotei de 3% asupra venitului impozabil.
Impozitul pentru venitul realizat din transferul dreptului de proprietate se calculează:

  • Fie la prețul declarat în contract
  • Fie la valoarea minimă a imobilului, stabilită conform studiului de piață (atunci când prețul declarat este sub valoarea minimă)

TVA 5%

1. Despre achiziționarea unui imobil cu cota de TVA de 5%

Cota redusă de 5% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Anexele gospodăreşti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Cota redusă se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Orice persoană fizică poate achiziţiona, începând cu data de 1 ianuarie 2022, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%;

2. Când devin plătitor de TVA? (în cazul vânzătorului)

Persoana impozabilă stabilită în România a cărei cifră de afaceri anuală, declarată sau realizată, este inferioară plafonului de 88.500 euro, al cărui echivalent în lei se stabilește la cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României la data aderării și se rotunjește la următoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxă.

Persoanele fizice nu se consideră că realizează o activitate economică în sfera de aplicare a taxei atunci când obțin venituri din vânzarea locuințelor proprietate personală sau a altor bunuri, care au fost folosite de către acestea pentru scopuri personale. În categoria bunurilor utilizate în scopuri personale se includ construcțiile și, după caz, terenul aferent acestora, proprietate personală a persoanelor fizice care au fost utilizate în scop de locuință, inclusiv casele de vacanță, orice alte bunuri utilizate în scop personal de către persoana fizică, precum și bunurile de orice natură moștenite sau dobândite ca urmare a măsurilor reparatorii prevăzute de legile privind reconstituirea dreptului de proprietate.

3. Înregistrarea persoanelor în scopuri TVA

Persoana impozabilă care are sediul activității economice în România și realizează sau intenționează să realizeze o activitate economică ce implică operațiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adăugată cu drept de deducere și/sau operațiuni rezultate din activități economice pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate, dacă taxa ar fi deductibilă, în cazul în care aceste operațiuni ar fi fost realizate în România conform art. 297 alin. (4) lit. b) și d), trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA la organul fiscal competent, după cum urmează:

a) înainte de realizarea unor astfel de operațiuni, în următoarele cazuri:
1. dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri care atinge sau depășește plafonul de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), cu privire la regimul special de scutire pentru întreprinderile mici;
2. dacă declară că urmează să realizeze o cifră de afaceri inferioară plafonului de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă.

b) dacă în cursul unui an calendaristic atinge sau depășește plafonul de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), în termen de 10 zile de la sfârșitul lunii în care a atins sau a depășit acest plafon;

c) dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este inferioară plafonului de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1), dar optează pentru aplicarea regimului normal de taxă;

d) dacă efectuează operațiuni scutite de taxă și optează pentru taxarea acestora, conform art. 292 alin. (3).

Alte informații

W

În funcție de particularitățile fiecărui contract pot fi necesare și alte documente suplimentare

W

Toate actele se vor prezenta de către solicitant în ORIGINAL